Szeretettel köszöntelek a Villamosenergia felhasználók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Villamosenergia felhasználók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Villamosenergia felhasználók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Villamosenergia felhasználók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Villamosenergia felhasználók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Villamosenergia felhasználók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Villamosenergia felhasználók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Villamosenergia felhasználók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Sokan a nagy külföldi autógyártóktól várja az áttörést az
elektromos autók terén, pedig a magyar megoldás már másfél éve az orrunk
előtt van. Már csak észre kellene vennünk és hinni benne. Ebben pedig,
ahogy a többi nyugati országban is, a kormánynak kellene példát mutatnia
és megfelelő motivációt biztosítania.
Megszületett a magyar elektromos autó
Hét évet kell visszamennünk az időbe, ekkor készítették ugyanis az első
Hotzenblitz nevű autót a Fekete-erdő vidékén. Ez inspirálta dr. Bednár
Andrást abban, hogy egy magyar csapattal hasonló vállalkozásba kezdjenek
és megépítsék az első magyar elektromos autót.
A fejlesztések eredményesen zárultak és 2008 decemberében már a
próbaköreit futotta az ELMA-01 névre keresztelt elektromos meghajtásúvá
átalakított Suzuki, amiből azóta a 02-es típus is elkészült.
Miért éppen Suzuki? A tervezők koncepciója az volt, hogy egy kényelmes,
a hagyományos autóknál is felmerült igényeket kielégítő autót
készítsenek, szemben a világ más tájain készülő tervekkel, ahol az
elektromos autókat általában két üléssel, extra kis méretben képzelték
el. Ezért esett a választás Magyarország egyik legkedveltebb
autómárkájára, hiszen így megmaradt az autó adta komfort és biztonság
érzése is.
Néhány paraméter azonban változott: a legfeltűnőbb az autó csendessége
üzem közben és amit nem látunk, de még ennél is fontosabb, hogy évente
akár 2 tonna szén-dioxid kipöfékelését is megtakaríthatjuk vele a
hagyományos autókhoz képest. Ennek azonban az az ára, hogy egy töltéssel
töredékét tudjuk megtenni annak az útnak, amelyet például egy benzines
autó egy tankjával. Viszont, ha az ELMA hatótávolságát a többi
elektromos autóval vetjük össze, igazán kecsegtető eredményt kapunk. Az
elektromos Suzuki egy töltéssel akár 160 km megtételére is képes, míg a
legtöbb kis elektromos autó hatótávolsága csupán 70 és 100 km között
van.
Mindenki számára elérhető
A TZ-ELMA Zrt. gondozásában tulajdonképpen olyan megoldás született,
amely a legtöbb magyar autóhasználó igényeit kielégíti. Egy felmérés
szerint az emberek 96%-a nem vezet egy nap 100 km-nél többet. Ráadásul a
magyar útviszonyok között az ELMA 130 km/órás végsebessége több mint
elegendő. Ezek alapján az elektromos autó két hátrányos tulajdonsága – a
rövidebb hatótáv és az alacsonyabb végsebesség – rögtön nem jelent
problémát ebben az esetben. A környezet minőségének javulásában viszont
hatalmas előnyöket hozna, ha kellő számmal alakíttatnánk át elektromos
meghajtásúvá az autónkat. Az ország nagyvárosainak levegőminősége
katasztrofális állapotban van a közlekedés levegőszennyezése miatt.
Ezzel a megoldással töredékére csökkenthetnénk a jövő generációk légúti
megbetegedéseinek számát és nem utolsó sorban élhetőbbé tehetnénk a
városokat.
Az ELMA megálmodói úgy fejlesztették ki az autót, hogy az mindenki
számára elérhető legyen. Ma már Magyarországon is számos helyen
elérhetők az LPG autógáz és bioetanol üzemanyagra átalakító műhelyek.
Ezen az elven működik ez az elképzelés is. A TZ-ELMA Zrt. maga nem kíván
autógyártással foglalkozni, helyette olyan technológiát fejlesztett ki,
amely segítségével bármely autószerelő elektromos meghajtásúvá tudná
átalakítani az autókat.
Így ha van egy autónk – lehet régi, új, kicsi, nagy stb. – amellyel
tudjuk, hogy egy alkalommal nem utazunk többet 160 km-nél, akkor érdemes
belevágni egy ilyen átalakításba. Attól függően, hogy milyen
tulajdonságú elektromos autóra vágyunk, 7.500 és 30.000 euró között van
egy autó átalakítása. A 30.000 eurós átalakítással már a több száz
kilométeres hatótávolság és a 180 km/órás sebesség is elérhető. Ne
feledjük, hogy az átalakítás költségeiért az olcsó üzemanyag kárpótol
nap mint nap (4–7 Ft/km!).
Az autók átalakítása elektromos üzeműre, az alkatrészek beszerzése után pedig 35–40 órát vesz csupán igénybe.
Összehasonlításként, a Nissan Leaf, amelyet idén vezetnek be több
nyugat-európai országban – és hamarosan Magyarországon is – a magyar
fejlesztés alsó kategóriájához hasonló paraméterekkel rendelkezik (160
km-es hatótáv és 140 km/h végsebesség) és közel 30.000 euróba kerül.
A fejlesztés kész. Nincs rá igény?
A környező országokban sorra jó példával találkozunk az elektromos
közlekedés elterjesztésében. A kormányok pályázatokkal, támogatásokkal,
flottavásárlásokkal segítik elő az alternatív közlekedési mód
népszerűségének növelését. Németországban például állami támogatásban
részesülnek az elektromos fejlesztések, amitől azt is várják, hogy
2020-ra több mint 1 millió elektromos autó legyen az utakon.
Spanyolországban első lépésként az állami és céges autóflották
’villamosítását’ tűzték ki célul.
Magyarországon, bár semmiféle támogatást nem kapott, elkészült a
fejlesztés, már nem kell mire várni, az első lépést még sem meri senki
megtenni. Pedig mindenki tisztában van vele, hogy megtérülő befektetés
lenne ez egy tisztább jövő érdekében. Az elektromos autók
infrastruktúrájának fejlesztésével, az átalakítást ösztönző
támogatásokkal példamutatóak lehetnénk ebben a kérdésben. Ám egyelőre
úgy tűnik, hogy valami rejtélyes ok miatt sem a kormányzati szervek, sem
pedig a vállalkozások nem látják meg benne a lehetőséget, és nem
nyitottak ebben az irányban.
Tervek a totális zéró emisszióért
Bár az ELMA autók nem terjedtek el az elmúlt másfél év alatt, a
tervezők bizakodóak és nem csak az elektromos autóban gondolkodnak,
hanem a hozzá kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekben is. A szolár
mobilitást szeretnék megvalósítani, vagyis azt, hogy a véges
hatótávolság ne legyen akadálya az elektromos közlekedés elterjedésének.
Egyik elképzelésük, az akkucsere-rendszer, megszüntetné a hosszú töltési időt. Kész műszaki tervekkel rendelkeznek egy olyan szerkezetre vonatkozóan, amely fölé állva az autóval, egy hidraulikus emelő kiemeli a lemerült akkupakkot és egy teljesen feltöltöttet emel a helyére. Ugyanezt a technológiát, az anyagi támogatásoknak köszönhetően, előbb sikerült elterjesztenie a Better Place nevű amerikai cégnek, akik Izraelben, az USA-ban, Ausztráliában és Dániában is kaptak már megrendeléseket.
A TZ-ELMA célul tűzte ki a teljesen zéró kibocsátást, ami azt jelenti,
hogy a feltöltéshez szükséges áram előállítását is olyan forrásból
kívánják előállítani, ami nem jár szennyezőanyag-kibocsátással. A
választás az egyik legrégebbi energiaforrásunkra esett, a napenergiára. A
napelemeket többféle módon fel lehet használni az elektromos autók
töltéséhez. Szerelhetők az autó vagy a garázs tetejére is, vagy akár a
benzinkúthoz hasonló elektromos áramot adó kutak tetejére is. A
technológiát már kifejlesztették, a prototípus készen áll, vagyis már
csak a befektetett tőke és a támogatások hiánya állhatja útját annak,
hogy Magyarországon itthon kifejlesztett technológiákkal indulhasson
útjára az elektromos közlekedés forradalma.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!